چچ

آشنایی با بانکداری اختصاصی

ضرورت دریافت خدمات مالی از متخصصان

بسیاری از ما سخت مشغولیم، تا آن حد که ترجیح می‌دهیم درگیر مسایل مالی نشویم. پزشک، مهندس، ورزشکار، هنرمند، استاد دانشگاه، صنعت‌گر، مدیر ارشد، کارمند دولت، ... و یا بازنشسته‌ای هستیم که نه فرصت یادگیری مسایل غامض مالی و سرمایه‌گذاری را داریم، و نه علایق دیگرمان اجازه می‌دهد روی مسایل مالی تمرکز کنیم و وقت بگذاریم.

مسایل مالی طیف گسترده‌ای دارند. البته، مهم‌ترین مسئله مالی‌مان این است که اگر پس‌انداز مازاد بر هزینه‌هایمان داریم، آن را به‌درستی سرمایه‌گذاری کنیم؛ مطمئن شویم که بازده قابل ‌قبول و مطمئنی داریم؛ مطمئن شویم که بیهوده ریسک نمی‌کنیم و دچار زیان نمی‌شویم. اما، سرمایه‌گذاری درست و منطقی تنها دل‌نگرانی ما نیست. روزانه با مسایل مالی بسیار دیگری درگیر هستیم. می‌خواهیم فرزندانمان را در مدارس ثبت‌نام کنیم، باید صورت‌حساب‌های مستمر و از جمله آب و برق و تلفن را پرداخت کنیم، باید ساختمان خالی‌ای را که داریم اجاره بدهیم، لازم است قرارداد مالی‌ای با طرف‌های کاری خودمان ببندیم، می‌خواهیم ارزی را برای بستگانمان به خارج بفرستیم، علاقه‌مندیم حساب بانکی جدید افتتاح کنیم، قصد داریم اتومبیل مدل بالاتری خریداری کنیم، قصد داریم واحد اداری برای توسعه کار خودمان ابتیاع کنیم، برای عید می‌خواهیم 100 سکه بخریم و عیدی بدهیم، برای استفاده از ماشین‌آلات جدید باید قرارداد لیزینگ منعقد کنیم، کارت اعتباری جدید می‌خواهیم بگیریم، علاقه‌مند به خرید ویلایی در کیش هستیم، ... و همه این‌ها تصمیمات مالی‌ای است که زمان‌بر است و به‌علاوه به تخصص مالی و حقوقی نیازمند است. برای ما که گرفتار کار حرفه‌ای خودمان هستیم، و فرصت فراگیری مسایل پیچیده مالی و سرمایه‌گذاری را نداریم، چه گزینه دیگری در اختیار است؟ چه‌ کسی می‌تواند به ما کمک کند؟ چه نهاد مورد اعتمادی وجود دارد که این کارهای ما را انجام دهد؟

شکل‌گیری صنعت بانکداری اختصاصی

قدمت بانکداری اختصاصی به 575 سال پیش از میلاد در بابل بر می‌گردد و بعدها در روم باستان، اما دوره‌ی نوین آن به قرن پانزدهم در سوئیس بر می‌گردد و نهادهای بانکداری اختصاصی خدمات خارج از حیطه‌ی بانکداری رایج نظیر ایفای نقش امین، مدیریت بر بازسازی املاک و تحویل پول و مدارک سفر را در دستور کار داشتند.

در قرن شانزدهم بسیاری از بانکداران خبره اروپا به سوئیس رفتند و کسب و کار بانکداری اختصاصی را در این کشور که محل امنی برای نگهداری دارایی ثروتمندان تلقی می‌شد (بدلیل اعلام بی‌طرفی در دو جنگ جهانی) متحول کردند و امروزه 35 درصد ثروت شخصی جهان در این کشور مدیریت می‌شود و بعد از آن ایالات متحده با 3.4 میلیون نفر در مجموع 28.6 درصد ثروت جهان را تحت مدیریت دارد.

در گذشته افراد بیشتر بدنبال حفظ ثروت خود بودند اما امروزه ثروتمندان آگاهی‌های مالی بیشتری دارند و با درجه ریسک پذیری بالاتر نسبت به گذشته بدنبال افزایش دارایی خود هستند.

نیازهای مشتریان اختصاصی و تغییرات ویژگی‌های خاص مشتریان:

  1. آگاهی و مهارت مشتریان در حوزه ریسک و سرمایه‌گذاری افزایش یافته و با ابزارهای نوین مالی آشنایی بیشتری دارند.
  2. نیاز به مشاوره برای مشتریانی که با کمبود وقت مواجه‌اند افزایش یافته و البته تمایلی به پرداخت وجه بابت اینگونه مشاوره‌ها ندارند و می‌بایست هزینه مربوط در دل سایر خدمات وصول گردد.
  3. مشتریان اختصاصی در خرید خدمات به کیفیت خدمات و نحوه‌ی ارتباط با مشتری بیش از عملکرد سرمایه‌گذاری توجه دارند و باید در روابط با آنها اعتماد سازی کنیم. (حفظ اسرار و خوش نامی و توصیه سایر مشتریان)
  4. مشتریان اختصاصی امروزه با چند بانک کار می‌کنند و خدمات و عملکردها را مقایسه می کنند و چنانچه مشاوره نامناسب، رفتار نامناسب یا تخلفی ببینند، سریعا عکس‌العمل نشان می‌دهند.

این خدمات به مشتریانی ارائه می‌شود که درآمد مکفی دارند و از حداقل ثروتی برخوردارند. بانک‌های تجاری برای این‌که قادر باشند این خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند، می‌باید بخش مستقلی را ایجاد کنند، و به‌علاوه شرکت خواهری داشته باشند که بانکداری سرمایه‌گذاری می‌کند، یعنی می‌تواند ثروت مشتریان بانک را مدیریت کند. چنین بخشی از بانک که بخش بانکداری اختصاصی نام دارد، هم امور مالی مشتریان را اداره می‌کند، هم به آنان مشاوره مالی می‌دهد، و هم مدیریت ثروت می‌کند، یعنی ثروت مشتریان را به‌گونه‌ای اداره می‌کند که با قبول سطح ریسک مورد‌نظر آنان، بازده مشتریان حداکثر باشد.

همه بانک‌های تجاری بزرگ دنیا، شرکت‌های تابعه یا شرکت‌های خواهری دارند که بانکداری سرمایه‌گذاری می‌نامند، و همه آن‌ها بدون استثناء خدمات بانکداری اختصاصی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. نه‌تنها بانک‌های تجاری پرآوازه‌ای چون سیتی بنک، بارکلیز، اچ.اس.بی.سی.، دویچه بانک، بی.ان.پی. پاریبا، یو.بی.اس.، رویال بانک کانادا، میتسوبیشی ژاپن، آر.بی.اس.، آلیانس، سوسیته جنرال، ای.بی.ان.، آی.ان.جی.؛ بلکه بانک‌هایی چون ایتائو در برزیل، میفل مکزیک، عرب بنک بحرین، بانک چین، هنگ‌سنگ هنک‌‌کنگ، بانک دولتی هند، بانک ماندیری اندونزی، کوکمین بنک در کره و نیز اک‌بنک در ترکیه به مشتریان خود خدمات بانکداری اختصاصی ارائه می‌دهند. زمان آن فرا رسیده است که بانک‌های ایرانی نیز چنین خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهند.

بانک اقتصادنوین نخستین بانک ایرانی ارائه دهنده خدمات بانکداری اختصاصی در ایران به عنوان پیشگام در این زمینه شناخته شده است و توانسته با بهره‌گیری از توانایی‌ها، فنون بازاریابی و مذاکره مدیران حساب و کارشناسان خود، ارائه سبد متنوعی از محصولات مالی، انجام فرآیند سبدگردانی و خرید و فروش انواع اوراق بهادار برای مشتریان، ارائه خدمات و مشاوره‌های اختصاصی به مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا و حوزه‌های مالی دست یابد و گام بزرگی را در زمینه جذب مشتری، ایجاد درآمدهای کارمزدی و تعامل سازنده با بازار سرمایه بردارد.

بانکداری اختصاصی به مجموعه خدمات در حوزه امور بانکی، سرمایه‌گذاری و سایر خدمات مالی گفته می‌شود که مشتری به آنها نیاز داشته و یا تمایل دارد از آنها استفاده کند. شرکت تأمین سرمایه نوین در سال 1388 به عنوان اولین نهاد اجرا کننده بانکداری اختصاصی در ایران، خدمات بانکداری اختصاصی در چارچوب مفهوم سوپر مارکت بانکی در بانک اقتصادنوین ارائه نموده است. محصولات بانکداری اختصاصی به طور کلی در دو گروه خدمات مالی و محصولات سرمایه‌گذاری و خدمات غیر مالی تقسیم شده است.

برای ارائه بهینه خدمات بانکداری اختصاصی به مشتریان عزیز، کارشناسانی تحت عنوان مدیر حساب (account manager) در واحدهای مجزایی تحت عنوان واحد بانکداری اختصاصی که به همین منظور در شعب منتخب بانک ایجاد شده‌اند، مستقر گردیده‌اند. ضمن اینکه سایر شعب بانک نیز به عنوان شعب همکار از طریق رابط حساب بانکداری اختصاصی (که یکی از پرسنل شعب مزبور می‌باشد) با شعب اصلی بانکداری اختصاصی (شعب دارای مدیر حساب و واحد بانکداری اختصاصی) برای ارائه خدمات بانکداری اختصاصی به مشتریان گرامی همکاری می‌نمایند. از این رو، هر مشتری بانکداری اختصاصی، برای دریافت خدمات بانکداری اختصاصی در شعب همکار بانکداری اختصاصی، با رابط حساب خود و در شعب اصلی بانکداری اختصاصی، با مدیر حساب خود سروکار خواهد داشت.

ضمن اینکه هر یک از شعب همکار بانکداری اختصاصی و مشتریان آنها به منظور انجام بهینه و پیگیری مؤثر امور بانکداری اختصاصی خود می‌توانند بر اساس گروه‌‌بندی انجام گرفته بدین منظور، با یکی از مدیران حساب مستقر در شعب اصلی بانکداری اختصاصی تماس حاصل نمایند و ضمن کسب آخرین اطلاعات مربوط، امور بانکداری اختصاصی خود را با کمک و همکاری ایشان به انجام برسانند. همچنین در صورت نیاز، کارشناسان ستادی و مدیران حوزه نیز برای ارائه توضیحات بیشتر و برگزاری جلسات مذاکره در ستاد بانکداری اختصاصی در خدمت مشتریان عزیز خواهند بود.

آدرس کوتاه شده:
خدمات
سرمایه گذاری
تسهیلات و اعتبارات
بانکداری بین الملل و خدمات ارزی
بانکداری شرکتی
بانکداری اختصاصی
طرح و جشنواره‌ها
سایر خدمات