فهرست پرسش های متداول بانکداری اختصاصی
  •  موانع بر سر راه بانکداری اختصاصی در ایران چیست؟

    تجربه کم بانکداری اختصاصی در ایران.
    - کمبود نیروی انسانی کاردان و متبحر به لحاظ جذب و حفظ نیروی متخصص و رفع تعارض درآمدی با سایر کارکنان شعبه.
    - ترس مردم از افشای دارایی‌های خود و عدم امنیت سرمایه، فرهنگ عمومی ضد ثروت، ترجیح حضور مستقیم در بازار توسط مشتریان.
    - ابهامات مالیاتی در خصوص معاملات از طرف مشتریان.
    - کم عمق بودن بازارهای ایران به لحاظ ورود سرمایه مشتریان و کسب بازدهی مناسب و مستمر.
    - اصطکاک بین بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی: 1- تعارض روسای شعب با مدیران حساب اختصاصی 2- لزوم خروج منابع از بانک و هدایت به سمت بازارهای پربازده
    - فرهنگ غالب مشتریان فعلی از جنس محافظه کارانه و فشار در زمینه عودت سرمایه در مواقع نوسانات اقتصادی.
    - رقابت ناسالم بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری در ارائه پیشنهادات نرخ بازده بالاتر.
    - محدودیت‌های فرهنگی در زمینه ارتباط موثر مدیران حساب با مشتریان (خصوصا خانم‌ها).
    - عدم شفافیت عملیات بانکداری اختصاصی و کسب درآمدهای کارمزدی در ساختار مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی.
    - ابهامات قانونی در خصوص خدمات نوین نظیر خدمات ارث و اجرای وصیت‌نامه، حساب‌های امانی، متولی گری املاک و مستغلات در بخش اجاره‌داری و خرید و فروش.
    - ابهامات در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای حقوقی ،مالیاتی، رعلیت خطوط قرمز، رعایت منافع ملی کشور، تضاد احتمالی با منافع بانک در سایر حوزه‌های فعالیت (نظیر مشتریان بد حساب).
    - تحریم و عدم دسترسی به بازارهای جهانی به لحاظ گردش سرمایه مشتریان و محدودیت‌های نقل و انتقال سرمایه‌های ارزی مشتریان.
    - استفاده از اطلاعات نهانی و رانت‌ها در بازارهای رسمی و غیر رسمی و کسب بازدهی غیر متعارف و بعضا تاثیرگذار منفی بر اقتصاد ملی که با کسب درآمد مشروع در بانکداری اختصاصی رقابت می‌کند.
    - الزامات بانکداری اختصاصی: تخصص، امانت داری و حفظ اسرار مشتریان، تجربه، آینده‌نگری، تعهد، صداقت.
    در هر کدام از پارامترهای فوق محدودیت‌های داخلی، قوانین و مقررات، محدودیت‌های نرم‌افزاری، عوامل برون زا و مقررات نظارتی و کم تجربگی و کسب اعتماد مشتریان و توسعه فرهنگ می‌تواند یک چالش باشد و رفع بخشی یا تمام آنها می‌تواند موتور محرکه بانکداری اختصاصی در ایران تلقی شود.A1
  •  آیا برآورد توجیه مالی و اقتصادی این خدمات صورت گرفته است؟

    فعلا به عنوان یک الزام در فضای به شدت رقابتی بانکی شروع شده لیکن به دلیل گرایش این سبک بانکداری در تجهیز منابع و رشد درآمدهای کارمزدی و خروج از سبک بانکداری سنتی اعتبار محور، در اکثر بانک‌ها با اقبال مواجه است و ممکن است در کوتاه مدت و حتی میان مدت هزینه بر باشد. رویکرد بانک اقتصادنوین به بانکداری اختصاصی، SBU مستقلی است که باید سودآور باشد.
  •  جایگاه بانکداری اختصاصی در دنیا و ایران به روایت آمار و ارقام چگونه است؟

    در ایران از سال 1387 بانک اقتصادنوین برای اولین بار شروع نمود و از سال 1390 رسما در ساختار بانک دیده شده و به تدریج بانک‌ها از وظیفه محوری به سمت مشتری محوری حرکت می‌کنند، 4-3 بانک خصوصی و تازه خصوصی شده به این سمت حرکت نموده‌اند، فعلا حجم دارایی تحت مدیریت قابل قیاس با ارقام چند میلیارد دلاری در بانک‌های اروپایی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌باشد.
    بانک‌های موفق دنیا: رویال بانک کانادا، بارکلیز انگلستان، سیتی بانک آمریکا، HSBC انگلستان، دویچه بانک آلمان، بانک UBS حجم AUM معادل 1800 میلیارد دلار
  •  انواع خدمات بانکداری اختصاصی و نحوه ی ارائه خدمات چگونه است ؟

    1-1- طیف وسیعی از خدمات بانکی، مالی، کارگزاری، بیمه‌ای ،سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای و رفاهی در قالب ارائه خدمات خاص به افراد خاص و پرمشغله (شامل خدمات بازار پول ،سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار).
    2-1- اراده خدمات از طریق مدیران حساب مستقر در شعب اختصاصی به پشتوانه ارائه خدمات تخصصی شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری لیزینگ، بیمه و سایر شرکت‌های وابسته و آژانس‌های خدمت رسان و با اتکاء به برند بانک اقتصادنوین (در شعب اصلی- شعب همکار).
    مزایای بانکداری اختصاصی برای مشتریان، بانک اقتصادنوین و اقتصاد ملی چیست؟
    1-1- برای مشتریان: بهره مندی از بازدهی بالاتر سرمایه ها به همراه مدیریت ریسک، دریافت خدمات با الویت در شعب بانک، دریافت خدمات و مشاوره‌های تخصصی، صرفه‌جویی زمان بصورت دریافت خدمات سوپر مارکت بانکی، استفاده از شبکه تخفیفات اختصاصی، اطمینان خاطر مشتریان در دریافت خدمات با کیفیت با نظارت بانک، تامین مالی مناسب تر برای مشتریان، توسعه شبکه ارتباطی مشتریان برای بهره مندی از بازار سرمایه و خدمات شرکت‌های تابعه.
    2-2- برای بانک: در فضای بشدت رقابتی موجود یک الزام است و حرف نو، وفاداری مشتریان و تمرکز فعالیت مشتریان در بانک را باعث می‌شود به همراه روابط عمومی بلند مدت با مشتریان، هزینه‌های تبلیغات و بازارافزایی اثر بخش‌تر و مستقیم به سمت گروه‌های هدف بانک هدایت می‌شود، به ابعاد توسعه یافته صنعت بانکداری جهانی نزدیک‌تر می شود، صرفه جویی در هزینه‌ها ناشی از پذیرش مشتریان با مقیاس بزرگ، یک روش تامین مالی، توسعه درآمدهای کارمزدی، مکمل خدمات شرکت‌های تامین سرمایه و ... و کانال فروش خدمات مربوط.
    3-2- هدایت بخشی از سرمایه در بازارهای غیر رسمی به سمت بازار پول و سرمایه، صرفه جویی ملی و حفظ محیط زیست با کاهش مراجعات مشتریان بانکی در مراجعه به نهادهای مختلف مالی، بازارسازی و توسعه اشتغال در بانک و شرکت‌های تابعه آژانس‌های معتبر از طریق گسترش فروش.
  •  چه کسی در شعب مسئولیت ارائه خدمات و محصولات بانکداری اختصاصی را عهده‌دار است؟

    در شعب اصلی بانکداری اختصاصی، مدیران حساب مستقر در واحد بانکداری اختصاصی، و در سایر شعب بانک یکی از پرسنل و کارکنان که به عنوان رابط حساب نامیده می‌شود پاسخگوی نیاز مشتریان و ارتباط با یکی از مدیران حساب در شعب اصلی خواهد بود.
  •  آیا برای تبدیل شدن به مشتری بانکداری اختصاصی بانک اقتصادنوین شرایط خاصی لازم است؟

    با داشتن حداقل سرمایه یک میلیارد ریال، و در صورتیکه تمایل دارید سرمایه شما افزایش یابد و ماندگار گردد، می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک اقتصادنوین، یکی از مشتریان بانکداری اختصاصی بانک اقتصادنوین باشید.
  • آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند به امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشند؟

    بله، سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی صندوق‌ها و یا از طریق جستجو در آدرس اینترنتی www.fipiran.com فایل امیدنامه صندوق‌ها را دریافت نمایند.
  • انواع کارمزدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری بطور معمول دارای دو نوع کارمزد می‌باشند:
    الف) کارمزد صدور.
    ب) کارمزد ابطال.
    هر کدام از این دو نوع کارمزد نیز براساس امیدنامه صندوق به دو نوع کارمزد ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. کارمزد ثابت، کارمزدی است که به ازای هر بار صدور و ابطال اوراق از سرمایه‌گذار اخذ می‌گردد. کارمزد متغیر، کارمزدی است که با توجه به محدودیت‌های تعیین شده در امیدنامه هر صندوق (این محدودیت‌ها عمدتا بصورت محدودیت‌های زمانی می‌باشد) از سرمایه‌گذاران اخذ می‌گردد.
  • آیا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل هزینه و یا کارمزد نیز می‌باشد؟

    بله، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به امیدنامه هر صندوق دارای کارمزدهایی با نرخ‌های متفاوت می‌باشد.
  •  مراحل ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

    الف. مراجعه به یکی از شعب و تکمیل فرم درخواست ابطال واحد سرمایه‌گذاری.
    ب. تحویل گواهی سرمایه‌گذاری به همراه فرم درخواست ابطال واحد سرمایه‌گذاری به نماینده مدیر.
    ج. ارائه مدارک هویتی؛ معرفی‌نامه و وکالت‌نامه رسمی برای ابطال الزامی است.
    د. تحویل رسید ابطال به سرمایه‌گذار یا نماینده قانونی وی.
    ه. صدور اعلامیه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و تحویل به سرمایه‌گذار یا نماینده قانونی وی.
    توجه: قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری بر اساس قیمت ابطال روز و کسر کارمزدهای مربوطه پس از ارایه درخواست ابطال محاسبه می‌شود.